Blog

Keren van hardnekkig teamgedrag

Zuchtend komt zij mijn kantoor binnen. “Ze snappen er echt helemaal niets van. We bespreken het keer op keer. Toch laten ze elke keer opnieuw zien er helemaal niets van te begrijpen.”

Ze is bezig met een verandertraject met dit team. Elke keer komt ze vol goede moed uit een overleg, om een week later zuchtend en steunend te moeten constateren dat haar team er helemaal niets van snapt. Om moedeloos van te worden.

 

Dit zie ik wel vaker dus vraag ik even door.

 

Waar heb je het met jouw team over gehad? Ja, over die pro-activiteit natuurlijk!

Voor haar volkomen vanzelfsprekend. Dat snap ik.

Waar ging het overleg precies over?

Nu over dat ze geen reactie hebben gegeven op die mail van de sales-manager. Die komt natuurlijk op hoge poten naar mij toe. Dat ze nu nog niet snappen dat dit echt niet langer zo kan. Straks nemen ze nog maatregelen van hogerhand. Dan zijn we verder van huis.

 

Komt het je bekend voor?

Dat je het gevoel hebt dat je steeds dezelfde gesprekken met jouw team aan het voeren bent? Het blijkt dat veel leidinggevenden te lang hetzelfde soort gesprekken voeren. Steeds met een iets andere aanleiding. In dit geval de ene keer het niet beantwoorden van mail, dan weer niet reageren op een telefoontje, dan zonder bericht lang doen over een opdracht. Wellicht ben je in één van de 5 valkuilen gestapt waar ik in mijn vorige blog over schreef namelijk incidenten in plaats van patronen bespreken.

Waar geef jij aandacht aan?

Ik kan niet slapen. Na een terugkoppeling lijkt het wel of een team bij een andere bijeenkomst is geweest dan ik. Dit blijft maar in mijn hoofd zitten.

Sommige teamleden waren niet helemaal tevreden want hun punt is niet genoeg aan de orde geweest. Ik val bijna van mijn stoel. Deze opmerking komt namelijk van degene die gedurende de dag het meest aan het woord is geweest. Er is nota bene aan hem gevraagd of hij nu heeft kunnen zeggen wat hij wilde. Waarop hij JA heeft geantwoord. Veel van mijn aandacht is naar hem gegaan.

Eerst ben ik verbaasd, maar vervolgens ben ik pissig. Uiteraard eerst op het team. Ze hebben mij laten zitten en nu heb ik het gedaan. Ten slotte ben ik nog het meest pissig op mezelf.

Waarom je doorgaat terwijl je allang niet meer wilt?

Vermoeid draaien ze nog een rondje om de tafeltennistafel.

Het is 35 graden.

De tafeltennis tafel staat in de schaduw, maar toch...

De kleur op ieders wangen verraadt dat het best warm is.

De spirit is er een beetje uit.

Eigenlijk is iedereen het al een tijd zat.

Natuurlijk ga je bij je net verworven vakantievrienden

niet als eerste zeggen dat je geen zin meer hebt.

 

Dan komt er een vader van een van de jongens aanlopen.

"Moeten jullie niet eens gaan zwemmen?"

Voor de vorm wordt er nog geprotesteerd,

maar even later verdwijnt de hele groep

lachend en gillend naar het zwembad.

Hoe teams elkaar het leven zuur maken

"Als ik jou feedback geef dan heb ik het idee dat ik je omver blaas en dat je daarna huilend in een hoekje kruipt" Zei een teamlid van een Cowboy team tegen een teamlid van een Doe-maar-gewoon team.

Read MoreHet Cowboy team bestaat uit salesmedewerkers. Allemaal grote bekken. Gedreven en resultaatgericht. Dominant op het botte af.

 

Het Doe-maar-gewoon team bestaat uit software ontwikkelaars. Slimme jongens. Consciëntieus en serieus. Ze kunnen verdwijnen in de inhoud. Dan heb je geen echt contact meer met ze. Contact vinden ze überhaupt niet zo leuk. Zeker niet met het cowboy team. Maar ze hebben elkaar nodig.
De ontwikkelaars maken het product dat het salesteam moet verkopen. Ze moeten het dus eens worden over het product. En dat gaat traag.... en moeizaam

 

Je hebt ook nog het Hart & ziel team. Zij onderhouden de klantrelaties. Ze ontvangen de klachten. Zij vinden dat ze de enige zijn met écht hart voor de klant. Maar waarom luistert er niemand naar ze?! Ze verwijten de cowboys alleen voor de korte termijn resultaten te gaan. Daarna kunnen zij de puinhoop opruimen.

Het Harmonie team ondersteunt het hart & ziel team en het cowboy team. Ze zien alle ego- strijd met lede ogen aan. Gelukkig zijn zij het leukste team op aarde. En het gezelligste natuurlijk!

Krijg je al een beeld? In welke type team beweeg jij je? Met welke teams heb jij in jouw organisatie te maken?

In ons boek gaan we uitgebreid op de vier verschillende teams, hun kwaliteiten en valkuilen in. We noemen het model hieronder het ‘team oriëntatiemodel’. Teams verschillen in de mate waarin ze georiënteerd zijn op de buitenwereld (de klant en andere stakeholders) of juist op de wereld binnen de organisatie (intern georiënteerd). Daarnaast teams kunnen meer relatie- of juist meer taakgericht zijn.

Team orientatiemodel opt 2

Je krijgt alvast een voorproefje van de ongeschreven regels die in ieder kwadrant kunnen leven.

 

Voorbeelden van ongeschreven regels in het Hart & ziel team

 

  • Wij geven het klantbelang regelmatig voorrang boven het organisatiebelang
  • Wij weten wat onze klant wil dus suggesties van anderen nemen we niet zo serieus
  • We vinden het oké dat collega’s op verschillende manieren werken

 

Voorbeelden van ongeschreven regels in het Cowboy team

  •  Niet lullen maar poetsen
  •  Als je niks hoort dan doe je je werk goed
  •  Wij doen alles voor de resultaten
  •  Hier wordt niet gezeurd
  •  Privé laat je thuis

 

Voorbeelden van ongeschreven regels in het Doe maar gewoon team

 

  • Bij ons geen uitspattingen
  • Wij doen ons werk zoals we dat altijd gewend zijn te doen
  • Bij veranderingen gaan we mopperen
  • Over emoties praten we niet
  • Samenwerken doen we alleen als het echt nodig is

 

Voorbeelden van ongeschreven regels in het Harmonie team

 

    • De gezelligheid is bij ons minstens zo belangrijk als het werk
    • Conflicten worden bij ons toegedekt
    • Roddelen mag hier best
    • Privé zaken worden hier uitgebreid besproken
    • We staan hier altijd voor elkaar klaar

 

Wil je weten hoe je ervoor zorgt dat jouw team zich in het juiste kwadrant beweegt en normen hanteert die helpen om tot goede resultaten te komen? Lees dan ons boek ‘Groepsdruk, in tien stappen naar succesvol teamgedrag’, te bestellen via managementboek. Vanaf 7 juli in de winkel!

Gerelateerde blogs
De vijf meest gemaakte fouten waardoor medewerkers (of collega's) niet écht veranderen
In 5 stappen naar succesvol teamgedrag

Léonie van Rijn

Léonie is psycholoog en teamcoach. Nadat zij als leidinggevende en als adviseur bij verschillende organisatie had gewerkt begon ze in 2012 haar eigen bedrijf. Zij begeleidt teams en leidinggevenden waar de samenwerkingsproblematiek de resultaten in de weg staat. Zij werkt graag aan samenwerking vanuit heldere kaders en doelen met compassie voor ieders eigenheid.

Léonie coacht en traint regelmatig leidinggevenden die geen idee meer hebben hoe ze hun team in beweging krijgen maar dit wel willen.

Ze schrijft maandelijks blogs met praktische tips voor leidinggevenden en teams. 

Als je je inschrijft voor haar blogs krijg je het e-book ‘de waarde van ongeschreven regels in teams’ cadeau.