Blog

Hoe je irritatie en ongeduld in je team kunt benutten!

We kunnen ook met z’n allen gaan paintballen” stelt Gino voor.

“Hé nee, zegt Steffie, die ballen komen altijd zo hard aan”.

“Dan iets met fietsen ofzo. Mountainbiken?” gaat Ikram verder.

De energie spat eraf. De een na de ander heeft een goed idee. Allerlei voorbeelden en ervaringen worden uitgewisseld. De een heeft een goed adresje zus, de ander een telefoonnummer zo. Het heeft alleen helemaal niets te maken met de opdracht die ze hadden.

Ondertussen is Liz allang afgehaakt. Ze kijkt op haar telefoon, tikt een berichtje en moet lachen om wat ze leest. Niemand heeft het in de gaten.

“Zijn jullie nog met de opdracht bezig?”

“We zijn een beetje afgedwaald geloof ik” zegt Gino. Liz trekt haar wenkbrauw op. Ze houdt haar cynische opmerking voor zich.

De vraag aan dit team was om een top drie van ongeschreven regels te maken die hun in de weg staan om hun resultaten te bereiken. Op nummer 1 staat “We laten ons makkelijk afleiden van ons werk”.

Nu heeft elke ongeschreven regel een positieve en een negatieve kant. We bespreken met het team de twee kanten van deze ongeschreven regel. Zo is het voor klanten en andere teams heel fijn dat dit team altijd bereid is ze te woord te staan. Als het nodig is leggen ze hun werk aan de kant en gaan aan de slag met het verzoek van de klant of collega. Ze zijn flexibel en kunnen hun werk snel aanpassen als het nodig is. Dat willen ze zeker niet kwijtraken. Dat is juist wat klanten in hen waarderen.

Daarbij verliezen ze soms uit het oog dat ze met iets anders bezig waren. Dat ze later opnieuw moeten beginnen omdat ze niet meer weten waar ze waren gebleven. In een overleg kunnen ze het over hele leuke dingen hebben die niets meer met het oorspronkelijke onderwerp te maken hebben. Of zoals nu helemaal vergeten wat de opdracht ook al weer was. Hiermee lekt tijd en energie weg. Er ontstaan wel levendige gesprekken maar niet over de onderwerpen waar ze mee aan de slag moeten.

“Wie in dit team zou jullie erop kunnen wijzen dat jullie je laten afleiden?”

Het team kijkt verbaasd om zich heen. “Huh, we laten ons toch met z’n allen afleiden?!”

“Is er iemand die, net als ik, ongeduldig wordt wanneer het team zich vol enthousiasme op een zijpad begeeft?”

Liz is er ineens bij met haar aandacht. “Ik denk dat ik dat ben”

Teamleden kijken haar verbaasd aan.

“Ja, dat ben ik”, zegt Liz nu steviger, “Ik merk dat ik snel afhaak in dat soort discussies. Ik wil graag door met het onderwerp. Ik ben nu eenmaal ongeduldig. Ik heb een paar keer geprobeerd om er tussen te komen, maar dat is niet makkelijk. Vaak zijn jullie zo enthousiast. Dus ga ik iets anders doen. Op mijn telefoon berichtjes lezen of mijn mail wegwerken. Zodra we bij het onderwerp terugkomen sluit ik weer aan.”

Dit team weet dat ze zich soms laten afleiden van hun werk. Alleen hebben ze het niet door op het moment dat het gebeurt. Dat vinden ze allemaal irritant, maar ze weten niet hoe ze het op kunnen lossen. Gelukkig hebben ze iemand in het team die het signaleert. Ze spreken af dat Liz het team waarschuwt als ze ongeduldig wordt.

Hoe Liz dit doet? Ze gaf aan dat het niet eenvoudig was om ertussen te komen als het team vol enthousiasme aan de slag is. Dus hebben ze met elkaar besloten dat Liz gaat staan. Elke keer als het team zich laat afleiden staat Liz op. Dan hoeft zij niet heel ingewikkeld te doen om ertussen te komen en het is zichtbaar voor iedereen.Of het werkt? Dat moet nog blijken, ze zijn nog maar net begonnen.

In de meeste teams is er wel iemand zoals Liz. Iemand die snel ziet dat het team uit de bocht vliegt, blijft hangen in een oud patroon of niet doet wat is afgesproken. Door de onrust of irritatie van diegene te benutten kan een team zich sneller herpakken. Wanneer je samen met het team zoekt naar een signaal dat voor hen werkt kunnen ze stappen in de goede richting zetten.

Wil je leren hoe je groepen in beweging krijgt met leuke, eenvoudige en luie interventies? Kom dan naar onze trainingsdag 'het spel der ongeschreven regels', op 18 mei 2017

 

Over Léonie

 

Léonie is afgestudeerd als sociaal psycholoog. Vanaf 2012 heeft zij haar eigen bedrijf. Ze begeleidt teams in hun ontwikkeling naar effectieve samenwerking en betere resultaten. Daarnaast traint ze leidinggevenden en interne coaches om teams te begeleiden naar effectievere samenwerking. Ze werkt intensief samen met Annemieke Figee. Samen schreven zij het boek 'Groepsdruk' en ontwikkelden ze het 'Spel der ongeschreven regels'. Met het spel helpen ze teams om op lollige wijze in gesprek te gaan over hun ongeschreven regels. Met de 7 stappen methodiek coachen ze teams naar blijvende gedragsverandering. Op onze website www.ongeschrevenregels.com vind je meer informatie.