Blog

De 5 meest gemaakte fouten waardoor medewerkers niet écht veranderen

Ken je dat? Je hebt bloed zweet en tranen in een gesprek gestoken met een medewerker die niet voldoende presteert.

 

Na 1,5 uur vraag je of je medewerker akkoord is met jouw voorgestelde oplossing.

 

Je krijgt een 'ja' waarvan je aan je onderbuik voelt dat het op z'n best een matige ja is.

Je besluit er evengoed genoegen mee te nemen.

Wat moet je anders?

Beter een matige ja dan een nee.

Toch?

 

Niet dus!

 

Beter een volmondige nee dan een matige ja.

Dan heb je tenminste iets om over te praten.

Want die matige ja wordt vanzelf een nee.

 

Ik trap zelf nog regelmatig in deze valkuil in gesprekken met mijn kinderen.

Voor ik het weet sta ik voor de 20e keer uit te leggen dat ze hun jas op de kapstok moeten hangen.

Terwijl het stoom uit mijn oren komt.

 

Zo zijn er meer van die menselijke missers. Missers die ervoor zorgen dat we veel energie stoppen in dingen die niet werken om anderen in beweging te krijgen.

 

Welke van de volgende vijf oplossingen gebruik jij wel eens als je medewerker maar niet verandert?

 

1. Je probeert het probleem op te lossen met individuele gesprekken

Ik hoor je denken: wat is daar mis mee?

Op zich niks.

 

Maar vaak gaan problemen verder dan het individu.

Er zijn meer mensen met hetzelfde gedragspatroon.

Het is meer een teampatroon.

Of het team draagt eraan bij dat de medewerker geen urgentie voelt om te veranderen.

Je hebt bijvoorbeeld 1 medewerker die zelden extra taken oppakt en altijd afwachtend is.

 

Iedereen ergert zich eraan.

Maar niemand zegt het onomwonden tegen hun collega.

 

Ze komen bij jou klagen.

En jij maar werken.

Dan is het geen individueel probleem, maar een teamprobleem.

Je zult dan met het team in gesprek moeten.

 

Je zult op zoek moeten naar de ongeschreven regels en opvattingen in het team die ervoor zorgen dat ze zo voorzichtig met elkaar zijn.

Daar vertellen we meer over in een volgend blog.

 

2. Je blijft steeds hetzelfde gesprek voeren

Je kent jezelf als een geduldig mens.

Je vindt ook dat een manager geduld hoort te hebben.

Veranderen heeft tijd nodig, toch?

Ga nou eens na hoe vaak je hetzelfde gesprek al gevoerd hebt met deze medewerker.

Hoeveel uren zijn dat?

En het resultaat?

Staat dat in verhouding?

tijd

 

3. Je blijft feedback geven volgens het boekje

Als het antwoord op de laatste vraag 'nee' is, dan is het tijd te stoppen met de beleefde, geduldige gesprekken.

Je geduld is vast al een hele tijd op.

Daar is niks mis mee.

Luister daarnaar.

 

Het is tijd voor ongecensureerde feedback.

Nee, niet volgens het boekje.

Maar onomwonden je oordeel op tafel leggen.

Zonder dat het vuil wordt.

Dat betekent dat je de confrontatie aangaat nog vóór je geduld echt op is.

 

4. Je gaat zelf niet uit je comfortzone, terwijl je dat wel van je team verwacht

"Tja Léonie, als jij niet uit je comfortzone komt, dan gaat dat team het ook niet doen", zei mijn coach Monique vorig jaar nog tegen mij.

Tja, klinkt logisch...

 

5. Je hebt nooit écht commitment gekregen (consistentie)

Dit is die ja die eigenlijk een nee is, waarmee ons blog begon.

Een volmondig ja is enorm belangrijk.

Wees altijd alert op hoe mensen ja zeggen.

 

Zeggen ze nonverbaal ook ja?

 

Zeggen ze ook ja tegen de consequenties van de verandering?

 

Als het geen echte ja is, zul je dat moeten benoemen.

Om vervolgens vanuit oprechte nieuwsgierigheid te onderzoeken wat jouw medewerker tegenhoudt.

 

Soms zit het probleem helemaal niet in een van de genoemde punten. Er zijn nog veel meer redenen waarom medewerkers soms niet in beweging te krijgen zijn.

 

Annemieke en ik hebben een Quickscan gemaakt om je te helpen achterhalen waar het probleem dan wél zit in jouw team.

De uitgebreide versie lees je in ons boek, dat deze zomer uitkomt.

 

De light versie delen we vast met jou in ons volgende blog, dat je over twee weken krijgt:

In vijf stappen naar succesvol teamgedrag!

 

Ook geven we dan een cadeautje weg aan jou als trouwe lezer.

 

Deze en de komende blogs schrijf ik samen met mijn fijne collega Annemieke Figee , met wie ik samen het boek 'Groepsdruk, in 10 stappen naar succesvol teamgedrag' schrijf.