Blog

Vraag het gewoon!

 Je herkent het vast wel als manager of teamleider. Een team doet niet wat jij wilt. Je hebt het al een paar keer aangegeven maar het gebeurt gewoon niet. Dit betekent dat jij allerlei brandjes loopt te blussen. Wanneer zij nu gewoon hadden gedaan wat jij zei was dit niet nodig.

Dit is de strekking van het verhaal van een teamleider die ik begeleid. Nu is deze teamleider er goed in om zichzelf niet zo belangrijk te maken. Sterker nog om zijn eigen belangen en gevoelens niet eens te herkennen en erkennen. Dus bij dit verhaal begon ik mij langzaam een beeld te vormen van een hard werkende teamleider, volledig gefrustreerd over zijn team die niet doet wat hij wil en een team dat gewoon hun werk doet en zich van geen kwaad bewust is.

De vraag die ik de teamleider stelde verraste hem. "Wat heb jij nodig van je team?" Hij antwoordde natuurlijk dat ze zouden doen wat hij wilde. Dat verwachtte ik al, dus vroeg ik waarom hij dat nodig had. Daar had hij helemaal niet over nagedacht. Het duurde even voordat hij antwoordde. Sterker nog het duurde lang. Dat verbaasde hem zelf ook. Uiteindelijk zei hij: "ik wil gewoon mijn werk als teamleider goed doen, dan moet ik er wel op kunnen vertrouwen dat mijn team hun werk doet" . Ik vond dat heel logisch klinken. Ik vroeg hem of hij dat wel eens op deze manier tegen zijn team had verteld. Nee. Hij vond dit niet helemaal kunnen. Ok, dus hij loopt ontzettend gefrustreerd rond, is vast niet meer altijd vriendelijk naar collega's, maar ze vertellen waar dit vandaan komt en wat zij kunnen doen om dat te voorkomen ho maar.

 Weer bleef het even stil. "Het voelt als zwak" zei hij toen. Wat was ik blij met die reactie! Hij had daarmee namelijk de sleutel in handen om iets te doen. Om iets te veranderen aan deze situatie moet hij zich kwetsbaar opstellen, dat hij dat zwak noemt kan ik me voorstellen. Je gevoelens uiten is niet in elke werksituatie gebruikelijk. Dus dat kan heel onwennig en dus kwetsbaar voelen. Voor sommige mensen staat kwetsbaar gelijk aan zwak. Dat helpt meestal niet om tot actie over te gaan.

Op dit moment loopt hij liever rond met een rotgevoel dan dat hij zijn team om hulp vraagt? Tja, zo had hij er nog nooit naar gekeken. Er was die week een teamoverleg, een uitgelezen moment voor hem om het in het team te bespreken. En dat wilde hij ook graag. We hebben samen gekeken hoe hij de vraag kon stellen op een manier die bij hem paste.

 Er gebeurde een wonder, volgens hem. Hij had zijn team om hulp gevraagd, gewoon het volgende gezegd: “Jongens ik heb jullie hulp nodig. Ik wil graag mijn werk goed doen, daarvoor heb ik wel nodig dat we een aantal afspraken maken over het overige werk. Nu komt het te vaak bij mij terecht”.

Het team was verbaasd, maar herkende wel dat dit gebeurde. Er zijn concrete afspraken gemaakt. Weet je wat het mooie was? Niemand vond het raar. Nu, ja niemand! De teamleider vond het wat onwennig, maar was ontzettend blij met de manier waarop het ging en de afspraken die gemaakt zijn. Hij voelde zich nu een keer geen boeman, wat hij de laatste tijd steeds wel was geweest. Veel meer een collega die een vraag heeft waarbij iedereen bereidt is om te helpen.

 Hoe mooi en vooral ook hoe simpel kan het soms zijn. Wanneer je een keer vastloopt in je werk dan kunnen de volgende stappen je wellicht helpen:

  1. Bedenk: wat heb ik nu nodig?
  2. Mocht het heel groot zijn of om meerdere dingen tegelijk gaan bedenk dan wat je het aller hardst nodig hebt. Geen censuur want soms heb je iets nodig wat je niet van jezelf verwacht of niet leuk vindt. Erbij stil staan en het toelaten dat je dit nodig hebt kan al helpen.
  3. Bedenk wie je kan geven wat je nodig hebt. Soms ben je dit zelf, maar soms moet je iemand anders om hulp vragen.
  4. Vraag het gewoon! Aan jezelf of aan een ander (misschien vind je deze stap doodeng, maar bedenk je dat de meeste mensen een hulpvraag niet idioot vinden en graag bereid zijn om je te helpen. Zeker als je heel eerlijk over je belangen en behoeftes communiceert)